Folkskolan

auktoritär men demokratisk

1954
Dags att sätta sig i skolbänken för första gången. Ja, på den tiden satt man verkligen i bänkarna. Och i bänken fanns plats inte bara för böcker utan också för stålpennor och bläckhorn. Man började lära sig skriva med blyertspenna, men fick snart börja använda stålpennan, som doppades i bläcket. Det blev ofta plumpar och kladd trots att man använde läskpapper. Först i andra klass fick man lov att köpa en reservoarpenna, vilket var ett lyft! Kulspetspennor förekom inte alls.

Fröken
Lärarinnan kallades fröken (och var väl ofta en riktig fröken också, d v s ogift). Vår första fröken hette Anna Karlsson och var gammal och snäll. Det fanns andra lärare som var fruktade, och man får tänka på att agan inte var förbjuden på den här tiden. Elakhet och orättvisor förekom också. Så jag hade tur som fick en sådan lärare.
Folkskolan
Folkskolan infördes i Sverige 1842. Det var den skola som de flesta svenskar gick (motsvarande låg- och mellanstadiet) medan en minoritet läste vidare i läroverken.
Det var en auktoritär skola som skulle lära ut kunskap men också fostra eleverna. Dagen började oftast med psalmsång och bön. Det var ändå ingen "talibanskola" och den var demokratisk på så sätt att det var en skola för alla, där flit och duglighet premierades.

Skolskjutsar
På den tiden fanns det i nästan varje by i Ydre en liten skola. För att hålla liv i dessa fick en del barn som bodde i centralorten åka skolbil ut till småskolorna (inga föräldrar som protesterade på den tiden!). Därför gick jag bara de två första åren i skolan i Österbymo, sedan två år i skolan i Ed och därefter två år i kyrkskolan i Sund.




Länk till klass 1 och 2 Länk till klass 3 och 4 Länk till klass 5 och 6

ÅTER TILL STARTSIDAN