Österbymo är
centralorten i Ydre kommun - en förr ganska isolerad och otillgänglig
trakt i utkanten av det småländska höglandet, på gränsen till det öppna
och rika Östergötland. Namnet Ydre lär ha något att göra med just
yttre - utkant. Ändå ligger Österbymo egentligen ganska strategiskt
i skärningspunkten mellan Eksjö, Tranås, Kisa och Vimmerby.
Det påstås att det var den ärkekonservative järnvägshataren
"ydredrotten" Leonhard Fredrik Rääfs förtjänst, att stambanan drogs
väster om sjön Sommen och inte förbi dessa trakter, annars kanske
Österbymo hade varit den knutpunkt som Nässjö istället blev. Själva centrum
av samhället ligger klimatmässigt ganska osunt i en håla omgiven av berg
och åsar och sankmarker. Fram till 1915 bestod bebyggelsen bara
av tre-fyra oansenliga hus. Men två gånger om året fylldes området av liv
och rörelse, då det var marknadstid, Mo marken på "Plassen".
Ydredrotten hade en betydligt radikalare och framstegsvänligare ättling,
sonsonen Henrik Leonard Rääf, till vilkens ära en minnessten är rest
mitt på torget i Österbymo, den gamla marknadsplatsen. Han var en av dem
som bidrog till att en järnväg (smalspårig och nedlagd 1968) anlades mellan
Eksjö och Österbymo.
Järnvägen invigdes 1915. Efter detta vidtog en hastig utveckling, och på ett par
decennier växte Österbymo till ett naturligt centrum för bygden.
Omkring 1950 bodde det cirka 500 människor i samhället.
År 1952 förenades
socknarna Sund, Asby, Torpa, Västra Ryd, Norra Vi och Svinhult till
Ydre kommun - då en av Sveriges största, nu en av de minsta med mindre
än 4000 invånare. |
Här tillbringade jag min barndom och ungdom,
från slutet av 1940-talet till slutet av 1960-talet.
I början av 1950-talet, när jag ännu inte börjat skolan, var
fortfarande en tredjedel av Sveriges arbetande befolkning sysselsatt
inom jordbruksnäringen (lika mycket som inom industri och hantverk).
Det var vanligt att bönderna körde in till centralorten med häst och vagn
(som man kunde tjuvåka bakpå!) för att lämna mjölk på mejeriet, hämta utsäde
på "centralföreningen" eller uträtta andra ärenden. Bilarna var inte
många och gick inte fort, på dåtidens grusvägar. Det var en fantastisk tid
för en nyfiken liten gosse, som fritt kunde gå omkring och spana in vad
som rörde sig i samhället, även på arbetsplatser som nu skulle anses
alltför farliga och helt barnförbjudna. Det hände aldrig att någon vuxen
blev märkbart störd eller irriterad, man blev bara bortkörd om det
misstänktes att man var ute för att palla frukt!
Trots samhällets ringa storlek fanns det då ett större affärsutbud
än i nuvarande tid - förutom busstation och järnvägsstation, skola,
apotek, provinsialläkare, tandläkare, hotell, gästis, konditori och
lanthandel fanns det inte mindre än två speceriaffärer, två charkuteriaffärer,
två järnaffärer, två blomsteraffärer, tre banker, två sågverk, två bilverkstäder,
två cykelverkstäder, en möbelaffär, en pappershandel, ett kafé, frisör,
skomakare, klädaffär, tygaffär...
Klicka på de små bilderna för att se dem i större version med
förklarande text (det rör sig om inskannade gamla vykort).
|